Wetenswaard

augustus

Op 1 augustus jl. was Sietske van Iersel een half jaar in dienst als coördinator van de vrijwilligers. Onlangs blikte ze al terug op wat er allemaal is gebeurd in deze afgelopen 6 maanden (www.helvoirthuis.nl/nieuws/sietske-blikt-terug). Wij zijn Sietske dankbaar voor wat ze al heeft bereikt in dit eerste half jaar. Ze heeft een goede band met de vrijwilligers opgebouwd en weet ieder van hen op de juiste plek in te zetten. Daarnaast heeft ze al vele organisatorische zaken die die het vrijwilligerswerk met zich meebrengt geregeld en blijft het vrijwilligersnetwerk maar groeien!

Voor de zomervakantie zijn er op zondagavond dansavonden gestart waarin de Boogie Woogie en de Swing kunnen worden geleerd. Vanaf zondagavond 4 september wordt hier weer gevolg aan gegeven. Hiervoor komen leden van Boogie Woogieclub The Thunderbirds uit Drunen naar het HelvoirThuis. Iedereen is welkom om deze avonden bij te wonen. Indien u belangstelling hierin heeft mag u gerust een avondje op proef mee komen draaien. Daarna kunt u tegen een maandelijkse vergoeding lid worden. Wilt u meer weten? The Thunderbirds hebben een website waarop u een kijkje kunt nemen, www.thunderbirds.nl, of u komt eens langs op een zondagavond om alvast wat pasjes mee te oefenen.

Vanaf oktober worden er in de wintermaanden culturele avonden georganiseerd onder de naam ‘Helvoirt Uitgelicht’. Tijdens deze avonden zal er een variété aan theater, zang en infotainment worden gebracht, wat afgewisseld wordt met een hapje en een drankje. 

Het volledige programma is nog niet bekend maar de data al wel!

 

Zaterdagavond 19 november 2016

Zaterdagavond 28 januari 2017

Zaterdagavond 25 maart 2017

 

Afgelopen mei en juni heeft De Zuivelfabriek een aantal proeflessen georganiseerd om kennis te maken met de danslessen die in het najaar in het HelvoirThuis zullen starten. Deze kennismakingslessen waren druk bezocht en daarom zal vanaf donderdag 22 september een volledig programma starten (www.helvoirthuis.nl/onderwijs/dansen). Inschrijven voor deze lessen kan vanaf 1 september via de website van de Zuivelfabriek. Wij houden u op de hoogte via onze website (www.helvoirthuis.nl) en Facebook.

Ook zijn we weer in gesprek met ABZ uit Vught om opnieuw taalcursussen aan te kunnen bieden. Binnenkort meer hierover.

In het HelvoirThuis willen we graag inspelen op de wensen en behoeften van de gebruikers. We proberen een gevarieerd programma aan te bieden en er zijn al vele activiteiten die door de verenigingen en clubs in het Helvoirthuis plaatsvinden. Maar we willen meer! Daarom zijn ideeën van harte welkom. Wat zou er nog georganiseerd mogen worden? Wat zou er verbeterd kunnen worden aan onze bestaande activiteiten? Heeft u een idee voor een activiteit, een cursus of een evenement? Of wilt u met uw club of vereniging iets organiseren en heeft u onze faciliteiten en hulp nodig? Laat het ons weten. Wij gaan dan kijken of we dit kunnen realiseren.

Ook andere suggesties die het Helvoirthuis aangaan zijn van harte welkom. Wat het ook is, wij hebben een luisterend oor; thuis@helvoirthuis.nl.

JULI 2016

Er staan de komende tijd weer leuke dingen te gebeuren in het HelvoirThuis. Zo zijn we nog steeds bezig met de voorbereidingen van de Leyetocht die op zaterdag 20 en zondag 21 augustus wordt gehouden. Hiervoor worden, samen met de organisatie van de Leyetocht, de laatste puntjes nog op de i gezet voor onder andere de opbouw van het evenement, de ontvangst van alle gasten en de opslag van de materialen. Deze dag zullen ook vrijwilligers ingezet worden om het evenement te laten slagen en het iedereen naar de zin te maken. Hiervoor zijn we nog op zoek naar helpende handen! Als u hulp wilt bieden kunt u zich aanmelden bij Sietske via sietske@helvoirthuis.nl of telefonisch via 06-25130421. 

Op zondag 16 oktober 2016 staat het evenement ‘Beetje proeven enzo’ op het programma. Decor hiervoor is het HelvoirThuis. Tijdens deze proeverij, die om 14.00 uur begint, kunt u genieten van foods en drinks die bij diverse stands aangeboden worden. Er is een terras en ook volop muziek en entertainment. Een hoop gezelligheid voor de echte Bourgondiër en levensgenieter. Zorg dat u achteraf geen spijt heeft dat u er niet bij bent geweest en noteer daarom alvast deze datum in uw agenda. Meer informatie is te vinden via de website www.beetjeproevenenzo.nl

Ook voor de cultuurliefhebber gaan er leuke dingen gebeuren. Op de laatste zaterdagen van oktober, november, januari, maart en april staan er gevarieerde avonden gepland met theater, muziek en infotainment. Meer informatie volgt nog, maar houd de data alvast vrij! 

Onze commissie Zorg en Welzijn heeft de laatste tijd ook niet stilgezeten. Zij zijn nog steeds bezig om het Huiskamerproject handen en voeten te geven. Dit project is een pilot die in Helvoirt zal starten en is gericht op dagbesteding voor kwetsbare burgers uit de gemeente.

Daarnaast is er een initiatief ontstaan om zelfstandige professionals uit Helvoirt, die actief zijn op het gebied van Zorg en Welzijn (in de breedste zin van het woord), te verbinden. Onder het motto ‘samen staan we sterker’ willen zij hun krachten bundelen door hun kennis en kunde te delen, zodat hulpbehoevenden niet meer van het kastje naar de muur hoeven te worden gestuurd, maar hulp dichterbij geboden kan worden. Ben je zzp’er of kleine zelfstandige met personeel en wil je meer weten over dit initiatief? Op maandag 19 september a.s. wordt hierover om 20.00 uur een informatiebijeenkomst gehouden in het HelvoirThuis. Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via petra@helvoirthuis.nl.  

Ondertussen gaan ook alle andere (vaste) activiteiten gewoon door. Een overzicht hiervan treft u maandelijks in het Pomphuiske aan. Tijdens de schoolvakantie zijn onze openingstijden aangepast zodat onze medewerkers en vrijwilligers ook op vakantie kunnen. In goed overleg met de gebruikers is er een aangepast programma opgesteld. 

JUNI 2016

Misschien heeft u ‘m al zien hangen, het schilderij van Los Zand? Zij zijn de eersten die gebruikmaken van onze wisselwand op de eerste verdieping. Het schilderij, wat geschilderd is door Theo Broeren, geeft de big band Los Zand weer tijdens hun optreden in de Bergerie in Haaren.

Het is de bedoeling dat de schilderijen of foto’s op deze wand regelmatig wisselen. Heeft u foto’s of schilderijen die u graag tentoon wil stellen in het HelvoirThuis? Neem dan contact op met Jan van den Boer via jan@helvoirthuis.nl om een afspraak te maken. 

Achter de schermen zijn de voorbereidingen voor de 39ste editie van de ATB Leyetocht én de Leyetocht al in volle gang. Want deze twee tochten, die dit jaar plaatsvinden op zaterdag 20 en zondag 21 augustus, zullen starten en finishen bij het HelvoirThuis.

Voor deze dagen zijn wij nog op zoek naar vrijwilligers voor o.a. het opbouwen van tenten en terras, voorbereiden van de catering of het verzorgen van een drankje. Aanmelden hiervoor kan bij Sietske via sietske@helvoirthuis.nl of telefonisch via 06-25130421. 

Ook zijn we nog op zoek naar vrijwilligers die op doordeweekse dagen in de ochtend, eventueel bij toerbeurt, kunnen komen poetsen. Wij beschikken over de juiste materialen om het poetsen zo makkelijk mogelijk te maken. Als deze klus geklaard is wacht er een overheerlijke kop koffie aan de bar in de Huiskamer. 

Op de reguliere zaterdagen is het HelvoirThuis niet altijd geopend. Daarom is besloten dat de bibliotheek met ingang van 1 mei op zaterdagmiddag niet meer open is. Om de dienstverlening toch optimaal te houden is de bibliotheek op dinsdagavond extra open van 19.00 uur tot 21.00 uur. 

Tot de zomervakantie zijn de openingstijden van de bibliotheek als volgt:

Maandag t/m donderdag van 14.00 uur tot 16.00 uur

Dinsdag- en vrijdagavond van 19.00 uur tot 21.00 uur

MEI 2016

Sinds maandag 18 april is Jan van den Boer in het HelvoirThuis aan de slag gegaan als zakelijk leider. Wij zijn erg blij met de komst van Jan, zodat nu het reilen en zeilen op de werkvloer ook geborgd is. Jan zal zich onder andere bezig gaan houden met de voorbereiding en uitvoering van culturele-, commerciële- en verenigingsactiviteiten. Zijn vaste werkdagen zijn maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Op donderdag is Jan er van 13.00 tot 24.00 uur. De donderdagavond is een vrije inloopavond voor degenen die iets willen bespreken of reserveren. Alle andere dagen is dit op afspraak.

Het HelvoirThuis draait voornamelijk op vrijwilligers. Er is al een grote groep mensen die zich dagelijks inzetten om van het HelvoirThuis een succes te maken. Toch blijven we op zoek naar nieuwe krachten om onze huidige groep vrijwilligers aan te vullen. Daarom lichten we iedere maand een vrijwilligersfunctie toe. En deze maand zijn dit er zelfs vier!

* Penningmeester

Het bestuur van Stichting TinH is, ter vervanging, op zoek naar een nieuwe penningmeester. Als penningmeester bent u verantwoordelijk voor de financiële kant van de stichting. De belangrijkste taken voor deze functie zijn:

- het opstellen van een begroting;  

- het aanleveren van de boekhouding aan de boekhouder;

- het controleren en beoordelen van de financiële gegevens;

- het beheren van bankrekeningen en het verzorgen van betalingen;

- het informeren van het bestuur over de financiële stand van zaken;

- eventueel werven van fondsen.

Financieel en boekhoudkundig inzicht is voor deze functie wel een vereiste. Verder geldt dat u woonachtig moet zijn in Helvoirt en dat u wekelijks tijd vrij wilt maken om aan bovengenoemde werkzaamheden te besteden. Kunt u zich hierin vinden en wilt u graag deel uitmaken van een enthousiast team van medebestuurders, medewerkers en vrijwilligers? Dan kunt u uw reactie mailen naar Brecht Gerritse via thuis@helvoirthuis.nl.

* Handige handen                                                                                                                                                      In het HelvoirThuis heeft zich al een kleine groep geformeerd die zich bezighoudt met het uitvoeren van klein onderhoud en klusjes in en om het pand. Deze groep is op zoek naar nog wat extra handen. Bent u handig en wilt u wat vrije tijd besteden als vrijwilliger in het HelvoirThuis? Neem dan contact op met onze Coördinator vrijwilligerswerk Sietske van Iersel.

* Heren/dames die het gebouw spik en span houden                                                                                                   Ook zijn wij op zoek naar een groepje mensen die op doordeweekse dagen in de ochtend, eventueel bij toerbeurt, kunnen komen poetsen. Wij beschikken over de juiste materialen om het poetsen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Als deze klus geklaard is wacht hen een overheerlijke kop koffie aan de bar in de Huiskamer.

* Servicegerichte gastheren/gastvrouwen                                                                                                                 Daarnaast zijn we nog altijd op zoek naar mensen die als gastheer/gastvrouw willen werken in de Huiskamer. Een gastheer/gastvrouw in het HelvoirThuis draagt zorg voor de ontvangst van de gast(en), zorgt voor koffie, thee of een drankje en eventueel een hapje of een kleine snack. Deze gastheer/gastvrouw zorgt er tevens voor dat de Huiskamer een verzorgde indruk maakt, zodat gasten zich thuis kunnen voelen. Waar nodig worden kleine huishoudelijke taken verricht en worden vragen door hem/haar (telefonisch) beantwoord. Wellicht is het een leuk idee om samen met uw partner of vriend/vriendin een avond in de twee weken ons team te komen versterken.

Wilt u graag een handje komen helpen en onderdeel uitmaken van een enthousiast team van medewerkers en vrijwilligers? Dan kunt u zich aanmelden via sietske@helvoirthuis.nl of telefonisch via 06-25130421. Ook is het mogelijk om op donderdag even binnen te lopen. Tussen 15.00 en 17.00 uur is het vrije inloop voor aanmelden van vrijwilligers of vragen over vrijwilligerswerk. Alle andere dagen is dit op afspraak.

APRIL 2016

Wij krijgen vaak de vraag waar men terecht kan voor het reserveren van een van de zalen in het HelvoirThuis. Hiervoor kan een mail gestuurd worden aan thuis@helvoirthuis.nl. Als u hierin aangeeft welke zaal u wilt reserveren, op welke datum en op welk tijdstip, dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Momenteel wordt er achter de schermen hard gewerkt aan het vernieuwen van onze website. Het ontwerp blijft ongewijzigd, maar de teksten en foto’s krijgen een update en er komen wat technische vernieuwingen. Wij hopen hiermee weer tegemoet te kunnen komen aan de wensen van onze (online) bezoekers. Zodra de website gereed is laten we het u weten.

Wij zoeken nog steeds mensen die de vrijwilligers en het bestuur in het HelvoirThuis willen versterken. Daarom zijn we vorige maand in deze rubriek begonnen met het toelichten van de functies die we in het HelvoirThuis hebben. Deze keer zetten we de rol van bestuurslid/evenementenorganisator in de schijnwerper:

Ter uitbreiding van het bestuur van Stichting TinH zijn wij op zoek naar iemand uit Helvoirt die de commissie Cultuur en Recreatie wil aansturen. Hij/zij maakt deel uit van het bestuur en zal daarnaast, als commissielid van Cultuur en Recreatie, evenementen organiseren en coördineren. Ons streven is om van het HelvoirThuis dé ontmoetingsplek van ons dorp te maken waar onderwijs, zorg, opvang, sport en cultureel aanbod samenkomen. Er moet voor ieder wat wils zijn. Hiervoor willen we een groep enthousiaste mensen formeren (regiegroep) die een gevarieerd programma op gaat stellen. Wat je met elkaar bedenkt kan onderdeel uitmaken van het programma. In het HelvoirThuis staan we altijd open voor tips en nieuwe ideeën. Wilt u op een leuke en creatieve manier bezig zijn met de ontwikkeling van het HelvoirThuis? Helpt u mee om van het HelvoirThuis een bruisende ontmoetingsplaats te maken en prachtige nieuwe mogelijkheden te benutten. Neem dan contact op met Brecht Gerritse via thuis@helvoirthuis.nl.

In samenwerking met de Zuivelfabriek in Udenhout starten er vanaf mei 2016 nieuwe danslessen in het HelvoirThuis. Om iedereen kennis te laten maken met het lesaanbod van de Zuivelfabriek, zijn er in de week van 9 mei gratis proeflessen te volgen. Men kan zich aanmelden voor een proefles naar keuze. Mail hiervoor naam, geboortedatum en adresgegevens naar info@zuivelfabriek.com.
Wat te denken van breakdance les in Helvoirt? Speciaal voor jongens en stoere meiden! Peuters en kleuters kunnen mee op dansavontuur; een speelse dansles voor de allerkleinsten. Kinderen uit het basisonderwijs kunnen ook kiezen uit dancemix en hiphop.
De danslessen zijn er niet alleen voor kinderen, maar ook voor jongeren en volwassenen. Zou u graag een leuke dansles zien voor uw doelgroep? Laat het ons weten, wij horen graag waar Helvoirt behoefte aan heeft.

Voor meer informatie over het cursusaanbod van de Zuivelfabriek in het HelvoirThuis, kijk dan op www.zuivelfabriek.com of mail naar info@zuivelfabriek.com. Graag even persoonlijk contact? Bel naar 013-5905495.

Het HelvoirThuis is van maandag tot en met vrijdag open van 9.00 tot 24.00 uur. Ook in het weekend zijn wij geopend. Niet op vaste tijden, maar op momenten dat er activiteiten in het HelvoirThuis plaatsvinden. Tijdens Hemelvaart en Pinksteren zijn wij gesloten.

MAART 2016

Op maandagavond 22 februari hebben wij onze vrijwilligers bedankt voor hun bijdrage die zij hebben geleverd of nog steeds leveren bij de oprichting, inrichting en het draaiende houden van het HelvoirThuis. Deze avond was een blijk van waardering voor hun inzet. Wij zijn erg trots op onze vrijwilligers!

Wilt u zelf ook een handje helpen in het HelvoirThuis (eenmalig, op oproepbasis of frequent)? Dat kan, want wij zijn nog steeds op zoek naar diverse krachten. Graag lichten wij iedere maand een van deze functies toe. Deze maand besteden we aandacht aan de rol van gastheer of gastvrouw in onze Huiskamer.

Een gastheer/gastvrouw in het HelvoirThuis draagt zorg voor de ontvangst van de gast(en), zorgt voor koffie, thee of een drankje en eventueel een hapje of een kleine snack. Deze gastheer/gastvrouw zorgt er tevens voor dat de Huiskamer een verzorgde indruk maakt, zodat gasten zich thuis kunnen voelen. Waar nodig worden kleine huishoudelijke taken verricht en worden vragen door hem/haar (telefonisch) beantwoord.

Heeft u interesse in deze vrijwilligersfunctie of wilt u graag meer weten over de andere functies binnen het HelvoirThuis, dan kunt u contact opnemen met Sietske van Iersel. Zij is bereikbaar via sietske@helvoirthuis.nl. Wilt u haar persoonlijk spreken, dat kan ook. Sietske is regelmatig aanwezig en vanaf 1 april op de volgende vaste momenten: woensdag 8.30 – 12.30 uur / donderdag 8.30 – 17.00 uur / vrijdag 8.30 – 12.30 uur

Verder kijken we met trots terug op de voorleeswedstrijd die op woensdagochtend 24 februari in een volle Huiskamer werd gehouden. 5 Kinderen van 5 basisscholen uit de gemeente Haaren streden deze ochtend tegen elkaar om voorleeskampioen te worden. Zij werden daarbij aangemoedigd door leerlingen, leerkrachten en ouders. Het was een spannende strijd, maar de jury was het erover eens dat Gabriëlla van de Dr. Landmanschool uit Helvoirt de beste was.

Steeds meer sportverenigingen weten het HelvoirThuis te vinden. Zo ook judovereniging Team Coolen. Zij gaan vanaf 5 april 2016 iedere dinsdagmiddag vanaf 17.15 uur judotrainingen aanbieden voor de jeugd vanaf 5 jaar. Voor meer informatie over deze trainingen kunt u contact opnemen met Vincent Coolen, telefoon 06-43010228 of neem een kijkje op de site www.teamcoolen.nl

Heeft u zelf ook ideeën over activiteiten in het HelvoirThuis? Laat het ons weten via thuis@helvoirthuis.nl. Het HelvoirThuis is van maandag tot en met vrijdag dagelijks geopend vanaf 9.00 uur. Kom gerust eens langs. Wij kunnen onze koffie, latte of overheerlijke cappuccino erg aanbevelen.

FEBRUARI 2016

Vanaf 1 februari is Sietske van Iersel uit Helvoirt begonnen als coördinator van de vrijwilligers. Het is haar taak om vrijwilligers te werven, hen te ondersteunen en het vaste aanspreekpunt te zijn. Sietske is regelmatig in het HelvoirThuis te vinden, dus loop gerust eens binnen om kennis met haar te maken.

Ondertussen worden de zalen goed gebruikt door de school en diverse verenigingen en is het bestuur van Stichting TinH zich aan het beraden welke activiteiten er in de toekomst nog meer plaats kunnen gaan vinden. Er liggen plannen om twee taalcursussen op te zetten. Deze zouden voor de grote vakantie kunnen starten, zodat de beginselen voor de zomervakantie al aangeleerd kunnen worden. Wij zijn zeer benieuwd of er belangstelling is om zo’n cursus te volgen en zo ja, in welke taal? Geïnteresseerden kunnen hun belangstelling en voorkeur melden via gerrit@helvoirthuis.nl

Sinds enige tijd wordt het HelvoirThuis opgefleurd door bloemen van Sonia Bloemen & Trends uit Helvoirt. Zij heeft aangeboden om voor een periode wekelijks een fleurig bloemstuk te verzorgen. Wij willen Sonia hartelijk danken voor dit mooie gebaar. Ook ligt sinds kort het Brabants Dagblad dagelijks op de leestafel. Iedereen is welkom om deze, in een gezellige ambiance en onder het genot van een kopje koffie, te komen lezen.

Indien u ook ideeën, vragen of opmerkingen heeft over het HelvoirThuis dan kunt u ons benaderen via thuis@helvoirthuis.nl. HelvoirThuis is ook te vinden op Facebook. Like onze pagina als u op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws.

JANUARI 2016

De verhuis- en aanloopproblemen zijn intussen zo veel mogelijk aangepakt en het HelvoirThuis begint steeds beter te draaien, zeker door de geweldige inzet van zeer betrokken vrijwilligers.

Het bestuur van Stichting TinH heeft intussen enkele besluiten genomen die zorgen voor het dagelijks fuctioneren. Eén van die besluiten is het vaststellen van de huurprijzen voor de diverse gemeenschapsruimtes in het het gebouw. Op de begane grond zijn twee kleinere ruimtes: D'n Dreef (werd eerst Flex genoemd) en De Knaak. Op de begane grond is ook nog op bepaalde tijd D'n Deel te huur (is de speelzaal van de school) en De Huiskamer. Op de bovenverdieping zijn te huur De Van Gogh (werd eerst Pieter de Koster genoemd) en De Hofkamer (was Vincent van Gogh). De prijzen per uur en/of per dagdeel vindt u binnenkort op onze website www.helvoirthuis.nl. De vaste gebruikers zijn intussen van deze prijzen op de hoogte gesteld. Het is de bedoeling dat u voor het huren van deze ruimtes gebruik maakt van het mailadres zalenplanning@helvoirthuis.nl. Voor verhuur en vragen over sportzaal De Wiekelaar dient u contact op te nemen met de beheerder Gerry van Hattum, tel. 06 40728542. 

Tevens zijn de openingstijden vastgesteld. Het gemeenschapsgedeelte gaat om 9.00 uur open en de sluitingstijd is 24.00 uur (bar gaat om 23.30 uur dicht).

De verhuur staat natuurlijk los van het feit dat het HelvoirThuis een prettig ontmoetingspunt wordt voor clubs en verenigingen, maar zeker om zomaar eens binnen te lopen voor een praatje, een kopje koffie, een tijdschrift te lezen of om een boek te lenen bij de biebvoorziening. Om dit mogelijk te maken zijn wij steeds op zoek naar vrijwilligers. Graag aanmelden op thuis@helvoirthuis.nl. Op dat emailadres kunt u ook ons altijd benaderen met uw vragen en opmerkingen.

DECEMBER 2015

Vanaf 1 november zijn er al mooie momenten geweest: de zeer druk bezochte open dag, de feestelijke officiële opening op woensdag 4 november en het zeer geslaagde openingsfeest van 6 en 7 november. Vooral voor dit laatste onderdeel is er enorm veel voorbereiding en werk verricht binnen een zeer korte periode. Samen met de verhuizing kwamen er nogal veel werkzaamheden samen. Wij zijn trots dat dit goed verlopen is en zijn daarbij ook veel dank verschuldigd aan de vele vrijwilligers. Met “wij” bedoel ik het bestuur van Stichting Thuis in Helvoirt, kort samengevat TinH.

De belangrijkste taak van het bestuur is om er voor te gaan zorgen dat het HelvoirThuis een prettig ontmoetingspunt wordt voor clubs en verenigingen, maar ook om zo maar eens binnen te lopen. Het is ook zeker de bedoeling om gebruik te maken van de gratis bibliotheekvoorziening of om een tijdschrift te lezen onder het genot van een kopje koffie .Daarnaast heeft het bestuur ook een zeer belangrijke taak om te zorgen dat het gebouw rendabel wordt via verhuur van ruimtes en de baromzet. 

Wij beseffen dat het voor iedereen nog zoeken is in het gebouw en dat gebruikers worden geconfronteerd met onverwachte ongemakken of mankementen. Ons verzoek: blijf daar niet mee rond lopen, maar meld het ons via een barmedewerker of via thuis@helvoirthuis.nl. Wij kunnen dit doorgeven aan een projectleider en deze kan kijken hoe dit probleem te verhelpen is.                     

Tot slot een oproep: binnen het bestuur zijn er door persoonlijke omstandigheden twee vacatures vrij gekomen. Wij zijn op zoek naar een penningmeester (m/v) en een bestuurslid (m/v) die zich bezig houdt met communicatie (bijhouden website, verzorgen berichten enz.). Daarnaast zoeken wij nog vrijwilligers om te zorgen dat wij dagelijks van 's ochtends tot 's avonds laat open kunnen zijn en dat er altijd een bezetting is om ons ideaal van Helvoirts trefpunt waar te kunnen maken. Daarbij denken wij aan ondersteunende werkzaamheden in de bar, in de huiskamer en overige ruimtes en aan mensen die voor klusjes willen zorgen. Reacties naar thuis@helvoirthuis.nl.

27. Het HelvoirThuis is open!

Wat was het prachtig op de open dag op zondag 1 november! Het gebouw, de inrichting, de opkomst, de inzet van vrijwilligers, de reacties en ook nog het weer…

Voor mijn gevoel een prachtige start van ons HelvoirThuis. En natuurlijk kijk je dan ook even terug op de afgelopen jaren. En dan geldt voor mij dat je het hele proces kunt vergelijken met een wereldreis…

We vertrokken in 2011 met een gezelschap (gemeente, school, kindertuin en 55+) dat elkaar niet of nauwelijks kende naar een redelijk onbekende bestemming. Wat wisten we immers toen over een Multi Functioneel Centrum?

Al vrij snel kwamen we tot de ontdekking dat het reisgezelschap moest worden uitgebreid met de GGD en het verenigingsgebeuren in Gastenbosch. Een gesprek met de Rabo over het project 'Maatschappelijk Verantwoord Verenigen' leverde op dat ook zij mee wilden op onze reis naar het HelvoirThuis.

Het heeft heel wat tijd gekost om het met z'n allen eens te worden over het doel van onze reis, maar uiteindelijk kozen we unaniem voor een Multi Functioneel Centrum, waarin 'ontmoeting, samenwerken en verbinden' centraal zou komen te staan.

Het doel van je reis is één, maar de voorbereiding ervan vraagt heel wat extra's!

Zo ga je je realiseren dat je heel wat spullen nodig hebt en kom je terecht bij de Provincie en vooral de Rabo, die heel wat bruikbare meubels en andere (kantoor)spullen voor je hebben. Zo ontdek je ook de wereld van de fondsen en kun je hun doelstellingen met de onze laten samenvloeien. Het leverde al met al net iets meer dan € 100.000 op…

En natuurlijk kom je onderweg bij grenzen te staan, waarvan sommigen heel gemakkelijk open gingen, maar anderen juist weer niet. En waar je ook stond, je kreeg steeds hulp van mensen. Veel van hen meldden zichzelf aan (bij de Denktank) om doel en inhoud verder vorm te geven. Anderen waren onmiddellijk bereid hun kennis en ervaring beschikbaar te stellen om je wegwijs te maken op voor jou onbekend terrein (denk aan audio, wifi, inrichting en nog veel meer). En gelukkig vonden we onderweg ook de gidsen (Margreeth Broens van bureau Zet en Pieter Bouwkamp van Goedbeheer), die ons konden leiden door voor ons onbekende gebieden.

Maar het mooist van alles bleek aan het bijna einde van de reis de hulp en inzet van heel veel Helvoirtenaren om deze enorme reis tot een goed einde te brengen. Super gewoon!

Tja, en aan het einde van de reis wil natuurlijk iedereen ook weten hoe het weer was onderweg. Welnu, we hebben het allemaal meegemaakt: zon, regen, storm, donder en bliksem. Maar ik verzeker je dat dit allemaal niet meer van belang is, nu we het resultaat van deze geweldige tocht onder ogen kunnen zien: wat hebben we een prachtig mooi nieuw gebouw en wat kunnen we hier allemaal ongelooflijk van gaan genieten!

Tot slot:

Nu het HelvoirThuis open is, komt er – in ieder geval mijnerzijds - een einde aan de reeks artikelen waarin we u maandelijks op de hoogte hebben gehouden over de ontwikkelingen. Een woord van dank aan de redactie van 't Pomphuiske voor hun medewerking is niet alleen op z'n plaats maar ook zeer welgemeend. En natuurlijk wens ik heel Helvoirt heel veel plezier van ons schitterende HelvoirThuis!

Met vriendelijke groet,

Edward de Vries

25. Het aftellen kan beginnen!

Nog een paar weken, en het HelvoirThuis is een feit. Zoals jullie hebben gezien staat het gebouw er al. Inmiddels zit de bouwvakvakantie erop. Maar voor het HelvoirThuis is in die drie weken gewoon doorgewerkt. Het werk moet immers af.

Door dat harde werken krijgen we steeds meer zicht op hoe de Helvoirtse huiskamer eruit komt te zien. Om maar wat te noemen: de vloeren zijn gelegd, de lambrisering in de klaslokalen is klaar en de vloer van de nieuwe sportzaal glimt volop... Op www.helvoirt.net liet fotograaf Henk Pijnenburg ons al meerdere malen zien dat het top wordt.

We gaan een spannende tijd tegemoet, van inrichting, verhuizing en de start van de activiteiten. Hieronder een korte update van de stand van zaken.

Inrichting: lang leve Het Oranje Fonds

Onlangs ontvingen we het fantastische bericht van het Oranje Fonds dat zij het HelvoirThuis gaan steunen met een bedrag van €40.000. Daarmee kunnen we een belangrijk deel van onze inrichting financieren. We zijn het Fonds erg erkentelijk en blij dat zij ook zien dat we met zijn allen in Helvoirt iets bijzonders aan het creëren zijn.

Verhuizing: steek je handen uit de mouwen

In september wordt de sleutel overgedragen en kan het inrichten beginnen. We zijn hard op zoek naar mensen en verenigingen die ons willen helpen met schilderwerk, timmerwerk en verhuizen. Want optimistisch als we zijn, geloven we dat alles sal reg kom, maar dan wel als elkeen sy plig doen. Dus heb je in september en oktober een paar uur over? Steek je handen uit de mouwen voor het nieuwe centrum van Helvoirt. Zeker als jouw vereniging ook meeverhuist naar het HelvoirThuis, is het de moeite om alle leden op te trommelen om samen een klus te klaren. Het is gezellig en jullie zullen er zeker zelf ook plezier van hebben.

Meld je aan via thuis@helvoirthuis.nl of neem direct contact op met Edward de Vries 0411 643794

Start activiteiten: agenda HelvoirThuis

Half oktober vindt de verhuizing plaats en direct daarna kunnen de activiteiten in het HelvoirThuis beginnen. Dit is een belangrijk moment ook voor het Helvoirtse verenigingsleven. Zij verhuizen mee van Gastenbosch en de Wiekelaar naar het HelvoirThuis. De werkgroep zalenplanner heeft alle geplande activiteiten al opgenomen in de agenda van het HelvoirThuis, die vanaf oktober ingaat. Binnenkort kan iedereen die agenda inzien op de website www.helvoirthuis.nl en eventuele wijzigingen en of nieuwe reserveringen doorgeven. Dat gebeurt in oktober nog per telefoon en e-mail, maar vanaf eind november kan dat ook op de website. De gebruikers van HelvoirThuis kunnen dan, wanneer ze maar willen, de agenda raadplegen en via internet een optie nemen op een ruimte. De werkgroep zalenplanner zal de huidige vaste gebruikers van Gastenbosch en Wiekelaar tegen die tijd een eigen inlognaam sturen en een inlogcode, zodat zij als eersten van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken.

Openingsevent: cultuur en spektakel uit Helvoirt

Wat is een betere manier om het HelvoirThuis te openen dan met een feestelijk evenement voor iedereen? Er wordt hard gerepeteerd aan een voorstelling vol verrassingen en vermaak. Help ons om daar een doorslaand succes van te maken. Welke Helvoirtse club of vereniging heeft hart voor cultuur en spektakel? Laat het ons zien en meld je aan. We kunnen jullie creativiteit goed gebruiken voor het decor, de muziek, de techniek, de aankleding van de zaal. Gaat je hart sneller kloppen van evenementen? Help dan mee met de logistiek en ontvangst van de bezoekers. Je komt zeker een boel bekenden tegen.

Meld je aan via thuis@helvoirthuis.nl of neem contact op met Frans van Lith: 0411 642635.

24.De andere ruimten in het HelvoirThuis

Vorige maand stonden we uitvoerig stil bij de Huiskamer in het HelvoirThuis. Nu zijn de andere ruimtes aan bod.

Allereerst is er, meteen na binnenkomst door de hoofdingang rechtsaf, naast het kantoor van de Rabo een lange en redelijk smalle ruimte van 24 m². Dankzij een van onze dorpsgenoten werden we getipt op tafeltjes van 80 x 80 cm. We konden er een achttal op de kop tikken en daarmee kreeg deze ruimte haar bestemming: een ruimte die flexibel inzetbaar is met een achttal werkplekken voor standalone werk in een rustige omgeving, flexplekken dus, maar op een ander moment door de koppeling van bijvoorbeeld 4 tafels een mooie vergaderplek voor een groep van 4 tot 8 personen. Met de stoelen die we van de Rabo kregen én een fraaie foto van Helvoirt aan de muur moet dit een lekkere werk- en overlegruimte worden.

Schuin tegenover deze ruimte ligt de 28 m² grote spreekkamer van de Rabobank. Af en toe zullen zij deze ruimte, voorzien van een fraaie tafel en omringd door een zestal stoelen, zelf nodig hebben, maar afgesproken is dat ook wij hier gebruik van mogen maken. Tja, en daarmee hebben we een extra vergaderruimte, ook voor een kleinere groep. En… de inrichting wordt uiteraard volledig verzorgd door de Bank zelf.

Nog verder de gang in kom je de lift naar de eerste verdieping tegen. Je had ook kunnen kiezen voor de trap, die meteen bij binnenkomst door de hoofdingang opdoemt. In ieder geval kun je zo naar de beide ruimten, die op de eerste verdieping aan de Kloosterstraat liggen.

De meest linkse (ruim 60 m² groot) gaan we inzetten als ruimte voor muziek en dans, in dit geval allebei heel brede begrippen. Aerobic, yoga, line- en streetdance, maar ook andere vormen van beweging én oefenzaal voor muzikanten, al dan niet gevorderd of nog in opleiding, zullen hier 'hun' talenten kunnen ontwikkelen. Qua inrichting wordt dit een flexibel geheel. We zijn op zoek naar een spiegelwand, we hebben stapelbare stoelen en we krijgen nog opklapbare tafels.

Rechts daarvan bevindt zich een zaal van 40 m². Daar zullen niet alleen allerlei activiteiten van Vereniging 55+ plaatsvinden, zoals vergaderingen en computercursussen, maar ook bijeenkomsten van grotere groepen en cursussen, zoals nu in Gastenbosch gegeven door het Koning Willem I college. Ook deze ruimte krijgt opklapbare tafels en stoelen die beschikbaar zijn gesteld door de Rabo.

Terug naar beneden kunnen we nog melden dat de sportzaal al bijna klaar is. Het wordt een prachtig mooie en grote zaal, waar ongetwijfeld lekker fanatiek gesport kan worden. Alle toestellen en materialen die nu in de Wiekelaar aanwezig zijn kom je in ieder geval én meestal in een nieuwere vorm tegen in deze sportzaal. Het mooie van deze zaal is ook dat die in tweeën te splitsen is waardoor er tegelijkertijd een basisschool gymles als bijvoorbeeld een (amateur) volleybalwedstrijd kan plaatsvinden. Daarnaast is deze zaal ook bedoeld voor grote evenementen en het eerste daarvan is nu bekend: het openingsevent op vrijdag 6 en zaterdag 7 november, waarschijnlijk in die week daaraan voorafgegaan door de officiële opening. Volgende maand zullen we daar beslist meer over kunnen vertellen…

Denktank HelvoirThuis

Edward de Vries, voorzitter
www.helvoirthuis.nl
mail: thuis@helvoirthuis.nl

23. De Huiskamer in het HelvoirThuis

Als je straks het HelvoirThuis binnenkomt, is het meteen gezellig. Via de hal met kinderhoekje, bibliotheek van Helvoirt en uitzicht op een mooi binnenplein, kom je in de centrale ruimte. Dat is de Huiskamer, een ontmoetingsplek voor iedereen in Helvoirt van 0 tot 100. Daar is altijd wat te doen: een kopje koffie aan de bar, biljarten op beide biljarts, rikken aan een van de tafeltjes, een tijdschrift lezen aan de leestafel. Er is altijd gelegenheid voor een praatje en een onverwachte ontmoeting, ergens in die ruimte waar ondertussen ook enthousiastelingen bezig zijn met een nieuw glas-in-lood ontwerp.

Wel anders dan nu in Gastenbosch of vroeger in 'd'n hof'. En dat is ook logisch, want het HelvoirThuis is nou eenmaal een totaal ander gebouw. En om daar samen een succes van te maken, mag het devies volgens ons worden: loslaten, vertrouwen en verbinden. Loslaten van dat was er was, simpelweg omdat het er straks niet meer is en we in Helvoirt een nieuwe fase ingaan; vertrouwen, dat we met het HelvoirThuis een heel prettig gebouw hebben dat we nu samen tot ons 'Thuis' kunnen maken en verbinden omdat we er alleen op die manier, samen met alle inwoners van ons fijne dorp, echt iets moois van kunnen maken.

Als Huiskamer wil je een gezellige boel hebben. Er zijn zitjes gepland voor zo’n 40 mensen. De meeste tafels zijn 80 bij 80 cm en kunnen gekoppeld worden. Er komt een zitbank met tafeltjes. Door een paar stoelen te draaien, kunnen de biljarters de verrichtingen van hun collega’s zien of kan een presentatie op het digibord worden gevolgd.

De bar kan met een tweede flexibele panelenwand afgeschermd worden, zodat de Huiskamer gebruikt kan worden voor een vergadering. Zo blijft de bar dan gewoon open voor bijvoorbeeld mensen die gesport hebben en aan een drankje toe zijn.

De hal, die we vanaf nu Markt zullen noemen, kan eenvoudig bij de Huiskamer betrokken worden. Zo kun je steeds de ruimte creëren die past bij de activiteit die je organiseert, bijvoorbeeld een gezellige kerstmarkt. En dat het liefst met zo min mogelijk schuif- en opruimwerk, zodat de Huiskamer het gezellige middelpunt blijft.

We hebben gekeken of alle huidige activiteiten in Gastenbosch ondergebracht kunnen worden in de andere ruimtes op de begane grond en de eerste verdieping van het HelvoirThuis. Welnu, dat ziet er positief uit! Voor zover we het nu kunnen overzien, kunnen alle bestaande activiteiten ook in het HelvoirThuis gewoon doorgang vinden.

Inmiddels is er een werkgroep gestart met het inrichten van een zalenplanner, zodat over een aantal weken alle gebruikers van HelvoirThuis kunnen zien welke ruimtes er beschikbaar zijn en waar ze terecht kunnen. Daarover kunnen we in de volgende uitgave van Het Pomphuiske meer vertellen.

We werken toe naar een heel functioneel gebouw. Heel prettig is dat we daarbij, in afstemming met de gemeente, nu een beroep kunnen doen op de heer Pieter Bouwkamp. Hij helpt ons met zijn inzet en ervaring om een toekomstbestendig HelvoirThuis te realiseren: een multifunctioneel centrum met een evenwichtige begroting, goed vastgelegde afspraken tussen allerlei partijen, maar vooral met heel veel gezelligheid en reuring…

22. Helvoirt, kom in beweging!

ZZP-ers in het HelvoirThuis

In de afgelopen tijd hebben verschillende zzp-ers op het gebied van zorg en welzijn (coaches, therapeuten en behandelaren) geïnformeerd naar mogelijkheden binnen het HelvoirThuis. Er kwamen vragen over het huren van ruimte, suggesties voor het oprichten van een platform met andere zzp-ers uit ons dorp en onze gemeente. Zoals bekend, wil HelvoirThuis 'verbinden'. Dus roepen wij belangstellende zzp-ers en kleine zelfstandigen in zorg en welzijn (zowel op het fysieke als mentale vlak) op om zich aan te melden via thuis@helvoirthuis.nl. Voor meer informatie: Dimphy Noordermeer, 06-21220067.

Toch een bibliotheek in Helvoirt?

De werkgroep educatie heeft een plan opgesteld om in het HelvoirThuis een bibliotheekfaciliteit met koffiecorner te vestigen. De komende maanden zal een groep van acht vrijwilligers met ervaring op dit gebied werken aan het inrichten van dit bibliotheekpunt. Daarbij is de eerste vraag: waar halen we de boeken vandaan? Dus bij deze een oproep aan iedereen om eens in de boekenkast te kijken welke boeken u beschikbaar zou willen stellen.

Daarnaast zoeken we mensen die met een klein geldbedrag bij willen dragen aan de aanschaf van materialen als boekenkasten en een registratiesysteem. Zoals u wellicht weet, heeft de Gemeente Haaren de subsidie voor de bibliotheken afgeschaft. Aanmeldingen welkom via thuis@helvoirthuis.nl of bij Dominique Venrooy, 0411 642613

Sterke armen gezocht voor een middagje sjouwen!

Op vrijdag 22 mei zijn we met een aantal sjouwers welkom bij de Rabobank in Oisterwijk. Zij gaan verbouwen en wij krijgen een serie tafels en stoelen voor het HelvoirThuis. We zoeken daarom een aantal vrijwilligers om die dag een paar uurtjes mee te helpen én een vrachtwagen (met chauffeur) of ander transportmiddel waarmee we die klus kunnen klaren. Wie helpt ons mee? Nadere informatie bij Edward de Vries 0411 643794 of aanmelding via thuis@helvoirthuis.nl

Oproep voor het openingsevent

Het openingsevent van het HelvoirThuis begint vorm te krijgen. Zoals het er nu uit ziet, zal het plaatsvinden op vrijdagavond 18 en zaterdagavond 19 september. Er wordt nog bekeken of een middagvoorstelling haalbaar is. De theatergroep en het orkest zijn al enthousiast bezig met de repetities. Ook staan er al acts van jeugd en jongeren geprogrammeerd voor de opening. Maar… we komen nog vele handen te kort.
Wie sluit zich aan bij dit gezellige evenement en helpt ons met: Zaal inrichten en na afloop opruimen / decorbouw / grimeren / sponsorwerving / kostuums (ver)maken / garderobe en entree / algemene ondersteuning. Meld je aan via thuis@helvoirthuis.nl  Voor informatie: fransvanlith@xs4all.nl

21. HelvoirThuis bijna klaar? "Het zal mij benieuwen"

Hadden we enkele jaren geleden te maken met een sfeer in het dorp waarbij velen er absoluut niet van overtuigd waren dat er een nieuw dorpshuis zou komen, worden we nu geconfronteerd met een sfeer van negatief gekleurde reacties over de inrichting, planning en organisatie van het HelvoirThuis. Dat is heel jammer en zeker niet motiverend voor de inmiddels grote groep Helvoirtenaren die met veel energie, als vrijwilligers, allerlei zaken aan het oplossen en ontwikkelen zijn. En dat is hard nodig, want het zal niet lang meer duren of de pannen liggen op het dak van het HelvoirThuis. Dat betekent dat er voortvarend verder gewerkt kan gaan worden aan de afwerking van het gebouw en daarna aan de inrichting, om tot slot met z’n allen toe te werken naar de verhuizing. Kortom er staat nog veel werk op stapel. Maar ook op andere onderdelen, die niet zo zichtbaar zijn, wordt er hard gewerkt. Met name aan de voorbereidingen voor het beheer en alles wat daar bij komt kijken. Natuurlijk proberen we het allemaal zo snel mogelijk geregeld te krijgen, maar het gaat nu eenmaal zo snel als "het gaat". Afhankelijkheid van andere partijen maakt dat het vaak wat langer duurt om zaken verder te ontwikkelen en af te spreken. Dat toekomstige gebruikers van Gastenbosch en de Wiekelaar nu al willen weten hoe ze in het HelvoirThuis straks terecht kunnen is logisch, maar op een aantal vragen kunnen we op dit moment nog geen antwoord geven. Verenigingen die van Gastenbosch gebruik maken zijn en worden voortdurend geïnformeerd over de ontwikkelingen en mogelijkheden in het HelvoirThuis en kunnen te allen tijde met hun vragen en wensen terecht bij het bestuur van de Stichting Drieklank over mogelijke veranderingen. Een nieuw gebouw brengt met zich mee dat een aantal zaken zeker anders gaan verlopen; dat er dingen niet kunnen maar andere dingen weer wel; dat er zaken creatief opgelost moeten worden; dat er door oplossingen te zoeken dingen ook weer geregeld worden; dat het een uitdaging is voor ons allemaal om het komende jaar in te groeien in een nieuw gebouw met nieuwe mogelijkheden maar ook beperkingen. Het wordt echt anders dan in Gastenbosch. Het is net als het verhuizen naar een nieuwe woning: het kost een hele tijd voordat je het allemaal naar je zin hebt geregeld en ingericht. Die tijd hebben we ook in het HelvoirThuis hard nodig. Hier liggen kansen voor onze gemeenschap want veranderingen bieden ook altijd weer de mogelijkheid aan kansen, om nieuwe zaken of bestaande zaken anders aan te pakken. Creatief moeten zijn leidt dan vaak tot onverwachte oplossingen. Maar dat vraagt van alle partijen andere reacties dan de eerder beschreven houding.

Op dit moment is er behoefte aan vele "handen die het werk licht maken". Op de website www.helvoirthuis.nl worden geregeld oproepen gedaan aan alle inwoners, verenigingen en organisaties om een bijdrage te leveren aan een of meer onderdelen. Een ervan is het Openingsevent dat gepland staat op vrijdagavond 18, zaterdagavond 19 en zondagmiddag 20 september en waar we ook nog altijd veel vrijwilligers zoeken voor diverse onderdelen. Binnenkort komt er een oproep op de website waar we naar op zoek zijn. De theatergroep en het orkest zijn al begonnen met de repetities. Bart de Rijk (als regisseur) en Corné van Hout (als orkestleider) zijn daar al enthousiast mee van start gegaan.

Samen maken we en zijn we straks het HelvoirThuis. Als iedereen vanuit deze instelling er in stapt ben ik er heilig van overtuigd dat er na een startperiode, een goed draaiend multifunctioneel centrum in Helvoirt operationeel is. Een centrum dat door Helvoirtenaren voor Helvoirtenaren ontwikkeld is.

Dan kunnen we afscheid nemen van het ons vertrouwde Gastenbosch dat vele jaren dienst heeft gedaan als ontmoetingscentrum in ons dorp, van de oude sportzaal de Wiekelaar en van de heel vertrouwde Dr. Landmanschool waar vele Helvoirtenaren hun basisschoolperiode hebben doorlopen. Op naar het nieuwe, maar daarvoor moeten we het oude vertrouwde durven loslaten, pas dan komt er ruimte voor verandering.

Frans van Lith,

Voorzitter Stichting Drieklank

20. Wat mogen we verwachten?

Het HelvoirThuis wordt dé ontmoetingsplek van ons dorp waar onderwijs, zorg, opvang, sport en cultureel aanbod samenkomen. Iedereen kan er terecht. Van de allerjongste inwoners tot de senioren van Helvoirt. Voor de gezelligheid van een kopje koffie, maar ook om iets te leren, steun te ontvangen, kennis uit te wisselen of nieuwe contacten te leggen. HelvoirThuis biedt een gastvrije en levendige omgeving waar iedereen welkom is.

Vragen over het HelvoirThuis

De opening van het HelvoirThuis komt steeds dichterbij. Daardoor gaan steeds meer mensen zich afvragen wat ze kunnen verwachten. Hieronder beantwoorden we al een aantal vragen. We zetten deze antwoorden ook op de website www.helvoirthuis.nl. Heeft u ook vragen? Stel ze gerust via thuis@helvoirthuis.nl.

Hoe is het gebouw ingedeeld?

Op onze website www.helvoirthuis.nl kun je onder de kopjes HelvoirThuis en Inrichting tekeningen bekijken van de begane grond en de eerste verdieping. Op de tweede verdieping komt een tiental (starters)woningen.

Kun je zo bij het HelvoirThuis binnenlopen?

Ja, dat kan zeker. Het is een echte ontmoetingsplek voor Helvoirt. In de grote zaal en de bar kun je altijd terecht voor een praatje. Als er activiteiten in de zaal plaatsvinden kan die gedeeltelijk afgesloten worden.

Kunnen alle activiteiten die nu in Gastenbosch en de Wiekelaar plaatsvinden in het HelvoirThuis doorgaan?

Dat is absoluut de bedoeling. Het zijn wel allemaal nieuwe ruimtes, dus het zal in het begin even ontdekken worden wat het beste waar georganiseerd kan worden. Het principe is: het moet kunnen!

Is de Sportzaal vergelijkbaar met de Wiekelaar?

Ja en nee. Ja, voor wat betreft de maatvoering van de zaal. Die is vergelijkbaar. Alle sporten van de Wiekelaar kunnen dus ook in de sportzaal plaatsvinden.

Het verschil zit 'm in de kleedruimtes. Die zijn in het HelvoirThuis op de eerste verdieping gepland vanuit het idee dat sporters wat makkelijker de trappen op en af kunnen. Onze gemeente beschikt slechts over één voor competities geschikte sporthal en die is in Haaren. Onze zaal is bestemd voor recreatieve sporten.

Kan ik al een ruimte reserveren en wat kost dat?

Er wordt momenteel aan een zalenplanner gewerkt. Naar verwachting kunnen we vanaf half april beginnen met het opstellen van de planning van de activiteiten waarvan dan al zeker is dat ze meeverhuizen naar HelvoirThuis. Hou het Pomphuiske en onze website in de gaten, want daar zal in april een oproep gedaan worden om activiteiten aan te melden. Tegen die tijd zijn als het goed is ook de kosten voor het gebruik van de ruimtes bekend. Dit heeft te maken met de exploitatie van het verenigingsdeel van HelvoirThuis.

Nog meer vragen? Stel ze via thuis@helvoirthuis.nl

19. HelvoirThuis, nog een half jaartje…

HelvoirThuis zoekt enthousiaste muzikanten

Nog een goed half jaar en dan vindt de opening van het HelvoirThuis plaats. In september wordt dat feestelijk gevierd met een spectaculair openingsevenement. Een onvergetelijk avondprogramma vol spektakel en theater voor iedereen. De voorbereidingen voor die opening zijn in volle gang. De spelers zijn begonnen met repeteren en nu is het de beurt aan de muziek. HelvoirThuis is daarom op zoek naar enthousiaste muzikanten voor het theaterorkest. Dit gelegenheidsorkest zal het avondprogramma van de nodige muzikale power voorzien. De repetities starten in maart onder leiding van Corné van Hout. Dus als je tussen de 16 en 80 jaar oud bent en een instrument bespeelt waarvan je denkt dat het in een theaterorkest goed uit de verf zou kunnen komen, denk dan geen twee keer na en meld je aan bij Corné: cvanhout@hetnet.nl. Gitaristen, drummers, blazers, toetsenisten: enthousiasme is belangrijker dan ervaring. Doe mee, je zult er veel plezier aan beleven!

Informatiepunt voor Helvoirt

Als het HelvoirThuis in gebruik genomen wordt, heeft ons dorp er een nieuwe ontmoetingsplek bij. Niet alleen voor de inwoners van ons dorp, maar ook voor bezoekers en voorbijgangers. Zij kunnen in het HelvoirThuis terecht voor leuke activiteiten, een kop koffie en een praatje. Wat is er in Helvoirt te zien en te doen? Wat is het verhaal bij die prachtige kerk? Waar kan ik het beste wandelen? Zijn hier in de buurt ook streekproducten te koop? Klopt het dat Vincent Van Gogh hier heeft gewoond?

Er is veel te vertellen over Helvoirt en omgeving en daarom is in de Denktank het idee ontstaan om in het HelvoirThuis een informatiepunt in te richten. Daar kunnen bezoekers op al deze vragen antwoord krijgen. Hoe dat informatiepunt er precies uit komt te zien, is nog niet zeker. Misschien wordt het een VVV-agentschap, aanvullend op dat van Hotel Guldenberg? Of een soort dorpstafel, bemand door vrijwilligers die Helvoirt goed kennen? Wel zeker is dat het informatiepunt ook hoog op de agenda staat van de werkgroep die het culturele erfgoed van Vincent van Gogh in Helvoirt toegankelijk wil maken voor bewoners en bezoekers. Zij zien de geschiedenis van Vincent van Gogh als een kans voor Helvoirt om bezoekers te trekken. Goede bezoekersinformatie mag dan niet ontbreken. Volop kansen dus voor een Helvoirts informatiepunt. We houden jullie op de hoogte.

Activiteitenagenda

Terwijl het HelvoirThuis nog gebouwd wordt, komen de eerste verzoeken voor het gebruik van de verschillende ruimtes al binnen. De Denktank brengt in kaart welke activiteiten uit Gastenbosch en de Wiekelaar ook in het HelvoirThuis gepland moeten worden. Om een heldere activiteitenplanning te kunnen opstellen, wordt onderzocht of een digitaal zalenplannersysteem ook voor ons een goede optie is en hoe een dergelijk systeem in de site geïntegreerd kan worden. Dit is een van de talloze praktische zaken waar we met onze commissies aan werken. Voorlopig echter kunnen verzoeken nog het beste op de gebruikelijke manier worden voorgelegd aan Gastenbosch, (0411 641741.

18. HelvoirThuis, resultaat van samenwerking

Het kon haast niet anders dan dat de naam HelvoirThuis met regelmaat te horen was tijdens de gezellige Nieuwjaarsreceptie op 1 januari in Gastenbosch. Zo zei Jan van Balkom in zijn toespraak het volgende: "Juist samenwerken geeft heel veel energie. En als er ergens sprake is van samenwerking tussen alle geledingen van hoog tot laag (binnen de 'Denktank', binnen allerlei spontane acties die gevoerd worden) dan is HelvoirThuis een product van samenwerking waar we in Helvoirt trots op mogen zijn en wat ook toont dat de kracht van Helvoirt … in stand blijft en tot heel veel mooie dingen in staat is".

En voor de camera van de HOS zei Huub Glas: "Ik mag een beetje meedraaien in de 'Denktank' van het HelvoirThuis en ik vind dat daar hele leuke dingen gebeuren en ik zie echt weer dat mensen bij elkaar komen en samen iets gaan oppakken en dat vind ik echt leuk om te zien. 2014 heeft zo echt wel weer iets nieuws gebracht, nieuw elan gebracht. Bij het HelvoirThuis gaat zich dat doorzetten, want in 2015 is het klaar, wordt het nog concreter en tastbaarder en ik denk dat dat voor het dorp Helvoirt heel erg goed is dat mensen weer bij mekaar komen en met elkaar dingen gaan doen, dat er ook een aanleiding is om dat te gaan doen".

En dat die samenwerking ook voor hele praktisch oplossingen zorgt, blijkt wel uit het volgende voorbeeld. Via contacten met de Provincie kregen we te horen dat ze daar stevig aan het verbouwen zijn en veel spullen over hebben. Een telefoontje en een aantal ambtenaren verder kregen we de juiste persoon te pakken voor een afspraak. Zo kwamen we in een enorme loods terecht met kantoorspullen die niet meer terug hoefden naar het verbouwde Provinciehuis. Een geweldige kans voor het HelvoirThuis, als je een vrachtwagen kunt regelen tenminste. Eén telefoontje bleek genoeg om dit in een paar uur geregeld te krijgen. Sterker nog, dankzij de buurtbuschauffeurs was er ook meteen een chauffeur beschikbaar. En omdat 'hulptroepen' voor al het sjouwwerk ook bijzonder plezierig zouden zijn, volgde een telefoontje naar de voorzitter van de biljarters binnen de Vereniging 55+. In no time bleek een viertal leden bereid om zich 's morgens om 9 uur te melden in 's-Hertogenbosch. Zo gezegd, zo gedaan. In de loods verzamelden we wat was afgesproken en kregen we, naast prima stoelen, mooie tafels, een aantal roldeurkasten, een lectuurkast en flapovers, zelfs nog een papierversnipperaar mee. En toen op weg naar de – ook al gratis beschikbaar gestelde – opslagruimte. En daar staat alles nu, te wachten tot we het eind juli dit jaar naar het HelvoirThuis verhuizen.

Kortom: we zijn op weg om het HelvoirThuis mooi in te richten en dat lukt dankzij de samenwerking van velen!

Denktank HelvoirThuis
Edward de Vries, voorzitter

17... stappen dichter bij de realisatie van het HelvoirThuis

17, een goed getal voor HelvoirThuis. Op 17 november namelijk mocht een delegatie van het HelvoirThuis de prachtige opbrengst van de actie ‘Hart voor elkaar’ van Rabobank Hart van Brabant in ontvangst nemen. Dank aan alle leden die met hun stem een steentje hebben bijgedragen aan het HelvoirThuis.

Diezelfde dag 17 november werd het HelvoirThuis verrast met nog een positieve bijdrage: het fantastische initiatief van Sylvester Jenniskens om het HelvoirThuis tijdens zijn afscheidsreceptie op 19 december te bedenken.

Dan is daar ook nog het ludieke gebeuren van het Schijtfestijn tijdens de carnavalsdagen. Naar verwachting zullen we op 16 en 17 januari tijdens de pauze en na afloop van de Bonte Keiespellers Avonden (BKA) in het Gastenbosch met een enthousiast team kavels verkopen. En reken maar dat onze commissie 'Recreatie' dit goed gaat organiseren.

HelvoirThuis kan al die steun goed gebruiken. Niet alleen financiële middelen, maar ook kennis en ervaring zijn welkom om ons gezamenlijke centrum tot een succes te maken en continuïteit te borgen.

We laten ons inspireren door anderen die al zijn gestart met hun multifunctionele centrum. Zo is een delegatie denktankleden op bezoek geweest bij De pracht in Aalst. Ze hebben daar goede ideeën opgedaan voor de inrichting, ook met het oog op de grote diversiteit aan activiteiten die in het HelvoirThuis voorzien wordt.

Ook wordt er gewerkt aan veiligheid. Zo zijn we in gesprek met de Rabobank over het mogelijk invoeren van een cashles systeem. Alle betalingen in het HelvoirThuis zouden dan zonder contant geld gedaan kunnen worden. Zo voorkomen we problemen met wisselgeld en is er geen of nauwelijks cash in huis, wat de veiligheid bevordert. Veiligheid is ook de inzet van de gesprekken met de Directie Bouw over (zone) alarmering.

Er is veel te doen en 2015 nadert met rasse schreden. Tijdens de volgende denktankbijeenkomst wordt de agenda van 2015 vastgesteld: wat moet er wanneer geregeld zijn, hoe ziet dat er formeel uit en hoe kunnen we meer mensen bij het HelvoirThuis betrekken. Voor de commissies cultuur & recreatie, zorg, educatie en sport betekent dit een prachtige uitdaging voor de komende maanden: werken aan een activiteitenkalender vanaf de zomer van 2015 waardoor iedereen in het HelvoirThuis zijn plek kan vinden. Wil je daar een bijdrage aan leveren? Meld je dan aan via de website www.helvoirthuis.nl of sluit direct aan bij de volgende denktankbijeenkomst.

En zo, met bijdragen uit hele verschillende en soms verrassende hoeken, bouwen we samen het HelvoirThuis. Terwijl in de Bloeijmanstraat de omtrekken van het nieuwe gebouw steeds duidelijker worden, vindt het boeiendste bouwwerk plaats tijdens al die bijeenkomsten, groot en klein, waar mensen samen werken aan de invulling van het HelvoirThuis.

Er wordt gefantaseerd over culturele activiteiten, gesteggeld over bestuursvormen, gepiekerd over financiering en gezocht naar creatieve oplossingen. Het is allemaal mensenwerk en het leidt tot frisse inzichten, prille samenwerkingsverbanden en gewaagde initiatieven. Het zijn de mensen die hun vrije tijd, deskundigheid en enthousiasme inzetten voor de Helvoirtse gemeenschap die het HelvoirThuis maken. En die groep wordt aldoor groter en diverser. Dus het HelvoirThuis? Dat is er al.

16. We dragen ook figuurlijk vele steentjes bij!

Dat het hard gaat met de bouw van het HelvoirThuis is een opmerking die je de laatste tijd veel kunt horen in Helvoirt. En inderdaad, de bouw gaat voortvarend. Minder zichtbaar zijn de grootste sponsoren van het HelvoirThuis aan de slag: alle vrijwilligers, die ieder voor zich een figuurlijk steentje bijdragen om van het HelvoirThuis iets buitengewoons te maken. Het mag best wel eens vermeld worden dat dit 'menselijk kapitaal' intussen bestaat uit bijna 50 Helvoirtenaren alsook enkele ondersteuners van buiten ons mooie dorp.

Ja, en wat gebeurt er dan zoal?

U weet ongetwijfeld dat er gewerkt wordt aan het openingsevent, dat mede door financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds, een fantastische happening belooft te worden. Inmiddels zijn de eerste audities achter de rug en groeien de plannen voor de uitwerking van decor, kostuums en wat er al niet